Filippa sjuk

I fredags fick Filippa åka hem från dagis. Dom ringde och sa att hon inte var sig lik, så Mattias gav sig iväg från jobb och hämtade henne. Jag kunde inte eftersom jag gör två olika jobb på fredagarna. Ja och sen kom nästa grej. Hur skulle jag ta mig hem?? Jaja det löste vi med några samtal hit och dit. Så tillslut kom jag hem. Tack alla som var villiga och hjälpa mig hem:) 

Filippa fick feber runt lunch i fredags. Hon kändes var på morgonen, men hon hade ingen feber då och ingen feber på dagis heller. Dom tog tempen. Hon åt en halv macka till frukost och sen låg hon på soffa och ville och dagis lunch ville hon inte alls ha, så hon låg och vilade igen. Det e inte alls likt henne. Men Mattias hämtade henne och när dom kom hem kom ju febern sakta men säkert. På kvällen tryckte jag nätt på örontappen och då reagerade hon av det och sa att det gjorde ont. Då anade jag att det kunde vara öroninflammation på ingång. Jag trodde natten skulle bli hemsk, men den var rätt så lugn. På lördags morgonen var hon feber fri och hon åt kvällsmat kl 7.30. Vi var glada för att hon ville äta. Men sen runt lunch kom febern igen och hon sa att hon hade ont bakom örat. 
Lilla Filicia lämnade vi till Rebecca, så Filippa fick vara lite själv när hon inte mådde så bra. Så vi tre var ute. Filippa satte vi i vagnen och jag och Mattias höll på i trädgården med häcken. Den behövdes klippas. Jag tog allt nere om kring och Mattias tog det där uppe. Han  får ju vara jätte försiktig med sin rygg. Vi var färdiga runt kl 15.15. När jag tog in Filippa var hon jätte dålig. Hon stirrade rak ut i tomma intet, hon var jätte trött och hängig och halsen var jämn tjock från käk benen ner till halsen och hon hade fortfarande ont bakom örat. Nr vi kom in tog jag tempen på henne och då hade hon 39.4C. Jag ringde 1177 och berättade allt. Hon tyckte vi skull köra in till Akuten i Ystad, så dom fick titta på henne. Det kunde vara en gamla öroninflammation som där hade blivit en infektion av in i huvudet. Vi körde in med henne och hon som satt i receptionen och tar i mot en, var fan dum en trappa upp. Hon tyckte vi skulle gå till vårdcentralen, men vi sa att vi hade blivit hit skickad av 1177 och då sitter den fan skapet och säger; Vi brukar ha bry med dom. Dom brukar skicka hit folket även om dom ska gå till vårdcentralen. Och så sitter hon där inne i sitt jävla bås och säger till mig; men hon ser ju pigg ut. Alltså. Hade inte glaset varit där hade hon fått en jävla omgång. Men hon var ju inte det här hemma. Det gick i vågor hela tiden, så var hon lite piggare och så var hon super trött osv. Jo och sen sa hon det med, att e det öroninflammation tar vi inte  emot dom hör. Jag sa; Nä det vet jag. Vi har en dotter till och har detta, så jag vet om det, men vi blev inte hit skicka pga det. Alltså denna sjukvård e störd och så vill dom ha mer betalt. Nä, tack då får dom först göra ett bra jobb och göra sitt jobb. Då kan jag börja tänka på det.
Vi kom in långt om länge. Dom tog blodtrycket och syremätningen och ett halsprov. Sen fick hon en glass och sen fick vi gå ut och vänta. Och då blev hon lite piggare och lekte lite. Hon e precis som jag var när jag var barn. Jag kunde vara hur sjuk som helst hemma, men när jag kom till dockor blev jag pigg och sprang och lekte och hade mig och precis så e båda barnen..

Ja. Dom skyndade sig för engångs skull. Det händer ju inte så ofta. Så läkaren kom och kallade in oss. Jag bad honom titta henne i öronen och sen tittade han henne i halsen med. Och jodå, mycket riktigt hon hade en öroninflammation och en halsfluss. Så det blev Amimox i 10dagar/3ggr om dagen:) Så det var ju kul. Vi körde hem sen och gav vi henne det vi fick av läkaren och sen en om gång på morgonen idag. Natten har varit lite jobbig, men det har ju fått gå. Hon kom till ro långt om länge. Och på morgonen när hon vaknade så sa hon; Mamma jag mår idag:) och så skönt det kändes. Hon e lite grötig i talet, men det gör inget. Hon e pigg och alert och leker på idag. 
Mattias körde till Ystad och hämtade ut mer medicin till Filippa, för jag var på annat håll. 

Men det hela e inte slut än. Lilla Filicia har fått feber hela 38.4C och ont i sitt öra:( Nu sitter hon och myser hos mig:)

Trevlig kväll på er

Hon ser pigg ut, eller not??


Och lilla Filicia pigg, eller not??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0